Tora Endestad Bjørkheims arbeid utforsker håndverkets liminale potensiale, og forsøker å skape flytende og formelige situasjoner som midlertidig oppløser forventninger knyttet til funksjonalitet og rom. I GESTURE TEXTURE DISPLAY ser hun nærmere på forholdet mellom billedflaten og den funksjonelle flaten.
Elementer fra en husholdningskontekst settes sammen til et rom for kroppslig navigasjon og habitasjon: Enkeltdeler fra standardiserte møbelsystemer balanserer i modulære strukturer, bilder fra interiørkataloger er oversatt til uskarpe perlede flater, og gul gulvteip deler inn rommet og skaper føringer for bevegelse.
Tora Endestad Bjørkheim er en Oslo-basert kunstner med utdannelse fra Kunst- og Designhøgskolen i Bergen. Utstillinger og prosjekter inkluderer blant annet, Flat Factory Study Sample, Visningsrommet USF, Bergen; Omformulerte forekomster, Kunstnerforbundet, Oslo; The Partisan Café, Bergen Assembly 2016; Tora Endestad Bjørkheim & Bjørn-Henrik Lybeck, Entrée, Bergen; Moscow Biennale for Young Art III, Moscow Museum of Modern Art, Moskva.
Sammen med Johnny Herbert startet hun avispublikasjonen Grafters’ Quarterly i 2014 som i de fire første utgavene har fokusert på improvisasjon, abstraksjon, fetisjisme, arbeid og rytme, og hun har siden den gang også jobbet med oppdragsbasert tekstproduksjon. Hun er medlem av redaksjonsrådet i Norwegian Crafts og Tidsskriftet Kunsthåndverk, og styremedlem i Norske Kunsthåndverkere. Hun underviser også ved fagområde tekstil på Kunsthøgskolen i Oslo