Støttet av Norsk Kulturråd og Kulturetaten. Åpningstider: Ons - søndag 12 - 16. ​Rådhusgata 19, ​Anatomigården 0158, Oslo

Oppsummert


MARS

I middelalderen ble Jesusbarnet portrettert som en liten, ferdigutviklet mann, av teologiske grunner. Overgangen fra en rar manne-baby til renessanse-baby, førte til mange merkelige Jesusbarn, som i nederlandske Petrus Christus‘ (1410-1476) maleri til venstre, og Madonna med Titten Tei til høyre!

Ateliersituasjonen:

Vi har omtalt ateliersituasjonen som en atelierkrise, men når Oslos påståtte mangel på 50 flerbrukshaller kalles en anleggskrise, blir det overdrivelseskrise.

Tv-person Daniel Høglund med flere ropte om «anleggskrisen» i Oslo-idretten. Høglund raste mot kulturbyråd Anita Lervik North og påsto at idretten er nesten fraværende i hele den politiske debatten. 

«Trenger de minste ungene å trene så mange ganger i uken?» spurte North tilbake i VG (bare på Excel!)

Neste utlysning av kommunale atelier vil skje høsten 2024. Det er foreløpig kun bekreftet at 12 atelier tilgjengeliggjøres i denne runden. Det er for lite, og nå hviler det på budsjettet til kulturbyråden som legges frem i vår. Under samrådsmøte med Kulturetaten og kunstnerorganisasjonene presset vi på for nye atelier på Romsås og videre utvidelse av tilbudet på Veterinærhøgskolen. Vi møter kulturbyråden i mai.

Kodes direktør Petter Snare har lenge irritert seg over manglende midler til drift av museet.

Fagprat:

Det var rekordmange søknader om kunstnerstipend, 12.237 søknader fra 23 ulike kunstnergrupper, hvorav 1713 var billedkunstnere. Statsbudsjett ga 44 nye stipendhjemler, men over 90 prosent av søkere fikk avslag. Til sammen fikk 1003 tilsagn (8,2 %). For 2024 mottar 693 kunstnere arbeidsstipend og 497 kunstnere langvarige stipend eller garantiinntekter.

NBK kunne fortelle at de årlig mottar rundt 200 henvendelser fra medlemmer om manglende betalinger for kunstoppdrag. «Dette er tilfeller vi ser i alle deler av bransjen. Helt fra kaféoppdrag og opp til Nasjonalmuseet», kunne avtroppende styreleder i UKS Steffen Håndlykken fortelle NRK. Ragnhild Aamås er påtroppende styreleder i de unge.

BO var i Klassekampen i påsken med «Museum Peach Fuzz», om hvordan profitt­baserte medieplattformer har innflytelse på innhold og formidling hos Nasjonalmuseet. 

Subjekt fortsatte avsløringene om Kodes direktør Petter $nare. «Både Munchmuseet og Nasjonalmuseet oppgir direktørestabens representasjonsutgifter. Kode mener derimot det er for krevende». Litt senere fikk vi vite at «Direktøren minglet for 800.000. Nå kutter Kode i reisebudsjettet». 

Verre ble det når verken Snare eller styreleder møtte opp på avslutningsfest for de 17 ansatte som måtte si opp for at museet skulle komme i mål med innsparingstiltakene. (De hadde tenkt å dukke opp, men så var det jo kutt i reisebudsjettet! Uflaks!)

Snare har i tillegg stilt ut en rekke kunstnere på Kode som også inngår i hans private samling – inhabilt, men greit mente han, for nettverket hans var jo grunnen til at han fikk jobben. (Flaks!)

Mona Gjessing i Kunstavisen syntes at «i stedet for å legge all skyld på KODEs direktør og styre og å kreve deres avgang, ville det ikke ha vært bedre umiddelbart – i samlet tropp – å oppfordre staten til å ta et større økonomisk ansvar?» (Få på t-skjorter med «Bare klare det #Snarest»)

Britta Marakatt-Labbas utstilling på Nasjonalmuseet hylles av et enstemt anmelderkorps.

Kritikk:

Britta Marakatt-Labba ble mest omtalt i mars. Sara Hegna Hammer skrev at «En flokk fryktinngytende kråker morfes til svartkledde politibetjenter som hensynsløst river og drar i en gruppe samer. Broderiet ble til under protestene mot utbyggingen av Alta–Kautokeino-vassdraget, og fikk fornyet aktualitet i fjorårets massive Fosen-demonstrasjoner.» 

For Line Ulekleiv var «hvert enkelt broderiverk en usedvanlig opplevelse.» Mens Kunstkritikks Maria Moseng synes at utstillingen «viser at alternative livsformer til kapitalismen er mulig å billedliggjøre.»

Marakatt-Labba selv sa til Morgenbladet at «Jeg synes liksom at dette skulle ha skjedd for 20 år siden, da jeg fortsatt var ung!»

«De grunnleggende trekkene ved denne verdensanskuelsen vil være gjenkjennbar for alle som har sett en del samtidskunst i etterkant av at den nevnte nymaterialismen – og ikke minst det nylig nedstemte antropocen-begrepet – begynte å prege mange kunstneres naturforståelse i forrige tiår», skrev Nicholas Norton om Arjuna Neuman og Denise Ferreira da Silva på MUNCH.

Det er godt vi har en kritiker på rikskanalen som kan fortelle oss hvorfor tekstilkunst er i vinden. Mona Pahle Bjerke skrev om «Tendenser» på Galleri F15: «Der jeg vandrer blant ulike vevde og broderte uttrykk grubler jeg på hva det er ved tekstilkunst som appellerer. Jeg tror det handler om vårt nære forhold til stoff og tøy» (Topp!)

«Goodiepal selv vil helst bli sett på som en klokkemaker, en «next-level» klokkemaker», skrev Tove Sivertsen i Kunstavisen om «Stanley Brouwn & Rasmus Sørnes Joined The Guild of The Viking Klokkers» på Pachinko.

Whitney biennalen 2024, kleint titulert «Even Better Than the Real Thing» imponerte ikke Artnets Ben Davis, som formulerte sin misnøye med observasjonen «It feels as if art has curled itself up into a ball.»

Annie Leibovitz er IKEAs nye huskunstner. Endelig skal de velkjente cityscapene og fossefallene som pryder de ganske hjem skiftes ut med kunst fra øverste (ivar)hylle!

Raskt oppsummert:

  • Kunstner Victor Lind, som er norsk jøde, sa at «Kritikken av staten Israels politikk har vært påfallende fraværende fra Det Mosaiske Trossamfund, tross drap på tusener av uskyldige kvinner og barn»

  • Billedkunstneren Bodil Friele (78) åpnet sitt eget «pop-up»-utsalg i Bergen til inntekt for Ukraina. «Seinere i vår skal hun selv delta i en konvoi inn i det krigsherjede Ukraina i regi av «Fritt Ukraina», skrev Børsen

  • Nora Joung intervjuet Marthe Ramm Fortun på kvinnedagen 8. mars. «Jeg motsetter meg at institusjoner og mediekanaler melker «kunstneres hjerteblod» for å berettige kunstens eksistensgrunnlag overfor publikum. Min syke far er like uinteressant som min nakne kropp», fortalte Fortun

  • radiOrakel — som er kjent som «den eldste feministiske radiostasjonen i hele verden», og har vært på lufta fra Oslo siden oppstart i 1982 — må muligens stenge grunnet manglende støtte

  • Som en del av Oslos kultursatsning skal gamle Munchmuseet fylles med Antirasistisk senter, Pride art og Ultima Oslo, m.f.

  • Vi fikk høre at tre prosent av alle sysselsatte i Norge jobbet i kulturnæringene før pandemien. 41 prosent av dem i Oslo

  • The Art Newspaper rapporterte at Nasjonalmuseet var det best besøkte museet i Skandinavia, før Fri fagbevegelse kunne melde at flere vektere ved museet hadde fått skabb

  • «Interessen for samisk kunst øker» skrev Mariann Enge

  • Vebjørn Sand følte behov for å forklare alle hva KI er for noe i Aftenposten. «KI kan altså ikke lage noe nytt, som for eksempel en ny kunstepoke» konstaterer han, før han forsvinner inn i løst snakk om impresjonismen, hvor «inntrykkene smeltet sammen med sigarrøyk og frisk Chablis under intense samtaler på fortausrestaurantene i Paris, for til slutt å ende opp som revolusjonerende penselstrøk». (Sånt kan ikke chatte-botter gjørra vettu!)

  • Masteroppgaven «Helt likestilt her hjemme» om kvinnene som tok del i UKS’ første 50 år, av Kaja Breckan – fungerende daglig leder ved UKS — ble tilgjengeliggjort i UKS forum

  • Witch Club Satan inntok kistene sine i Emanuel Vigelands mausoleum

  • NRK kunne forsikre oss om at «Døde kropper og skjelett har blitt stilt ut til alle tider» (Stilig!)

  • Jugendstilsenteret og KUBE i Ålesund ønsker hjelp fra publikum med å spore opp kunstverk av Sigurd Winge — far til skuespilleren og teaterregissøren Stein Winge som nylig døde

  • Anselm Kiefer ble tildelt The Queen Sonja Lifetime Achievement Award

  • Den argentinske «multikunstneren» Lola Arias ble årets vinner av verdens største teaterpris, Den internasjonale Ibsenprisen

  • Åse Kleveland ble 75 år

  • Antonio Cataldo ble ny dekan ved Kunstakademiet på Kunsthøgskolen i Oslo

  • «Showing Up» av Kelly Reichardt fra 2022 var månedens film på Cinemateket

  • Anders Eiebakkes film «The Square» ble vist på Vega, og forsøker å ta et oppgjør med politiets bruk av overvåkning i Norge

  • «Aase Gulbrandsen var passert 40 år og hadde jobbet over 20 år som sekretær for rederen Øivind Lorentzen da hun tok et radikalt livsvalg: Hun ville satse alt på kunsten»

  • Nordisk bibel- og bokmuseum står bak prosjektet «Real NFT Bibles» (?)

  • «Barnebokkritikk.no publiserte en sak om kvalitet i barne- og ungdomslitteratur – og illustrerte den med en KI-generert tegning av en gutt som heller ketsjup over en bok med tittelen «Ketyhup». I klassisk KI-stil er guttens hånd plassert inni boka. En rekke illustratører uttrykker vantro og frustrasjon på Barnebokkritikks FB-side. Blant de som reagerer er Kari Stai, Anna Fiske og Flu Hartberg», skrev Klassekampen

  • Union og Oslo House har planer for Hausmannskvartalet. «Hausmanskvartalet er en av de vakreste og mest ikoniske delene av sentrum. Hele kvartalet er en organisme (…) den er viktig i en tid der kraftsentra for subkultur som Gamlebyens No. 53 stenges på grunn av utpressing av utleiere, og der kunstnere blir kastet ut av sine atelierer», skrev Elisteinar Tenga

  • Til sammen har Nikolai Tangen og AKO Foundation investert rundt 900 millioner kroner i Kunstsiloen. «Det har noe med alder å gjøre. Det handler om hvordan man ser på livet og samfunnet. Fellesskapet blir viktigere når man blir eldre», sa Tangen

  • På Ikeas nettsider sto det at Annie Leibovitz er møbelkjedens første «artist in residence», med serien «Life at Home», av «Ikea + Annie Leibovitz» (residensen har kun Ikea-møbler! Neida, bare en liten vitz!)
  • «Lady in Blue» av Tschabalala Self er en av vinnerne av Fourth Plinth Commission og vil vises på Londons Trafalgar Square i 2026

  • Richard Serra døde, 85 år gammel

  • The Guardian avslørte at tre av formalin-verkene til Damien Hirst ble laget så sent som 2017, selv om Hirst har datert dem til 90-tallet

  • I Hong Kong har det blitt betydelig vanskeligere å leve som kunstner

  • «Raseriet over iranske Mahsa Zihna Aminis død har fått Marjane Satrapi til å lage tegneserier igjen – 24 år etter at hun skapte «Persepolis».» En persisk utgave av «Woman, Life, Freedom» vil ifølge Le Mondepubliseres på hundrevis av iranske nettsteder, skrev NTB
  • To kunststudenter i Russland, Ivan Trofimov (23) og Alina Olekhnovitsj (22) er dømt til over tre års opphold i fangeleir for å ha støttet den avdøde opposisjonspolitikeren Aleksej Navalnyj

  • The Art Newspaper skrev at «Houthi rebel attacks on cargo ships are creating headaches for dealers and auction houses who need to ship art»

  • RuPaul forventer det verste og bygger seg en luksusbunker — Intervju i The New Yorker

Sharon Stone spiller kunstner.

Jeg-ble-kunstner-jeg-også!

«Painting was just another language I grew up knowing» påsto Sharon Stone(just a basic artist in Berlin!)

Gammelt nytt:

Nordic Labour journal skrev om utstillingen «Nordic Life» på Nordic Museum i Stockholm, der 500 år med historie vises gjennom 4000 objekter. «Few people have done more to promote the term “Nordic” than the museum’s founder Arthur Hazelius (1833-1901), who opened his first Scandinavian museum in 1873». Museet huser i dag verdens største samling av samiske objekter. 

Amerikanske og tyske forskere har funnet ut at neandertalerne lagde sammensatte steinredskaper ved hjelp av et lim de hadde funnet opp.

Born to be wild: tidligere finansminister i Hellas, Yanis Varoufakis, har erklært kapitalismen for død.

Langlest:

Det finnes de som ser monstre i våken tilstand, uten å være gale: «Sharrah has a rare condition called prosopometamorphopsia, or PMO, in which parts of the faces of other people appear distorted in shape, texture, position or color», skrev CNN.

Charles Tonderai Mudede i e-flux skrev om sci-fi og det Aaron Bastani har kalt «fully automated luxury communism», mens den tidligere greske finansministeren og samfunnsøkonom Yanis Varoufakis nye bok «Technofeudalism: What Killed Capitalism» påstår at kapitalismen er død, og byttet ut med en dunkel «tech-føydalisme».

Ny studie: «hands-on activities — such as knitting, gardening and coloring — are associated with cognitive and emotional benefits, including improvements in memory and attention, as well as reductions in anxiety and depression symptoms», skrev Dnyuz.

Christian Tunges «Primrose Paths» vises på QB Gallery til 28. april.

I Oslo:

Kunstnerforbundets firkløver er Mikael Øye Hegnar, Liv Blåvarp, Torgrim Torve og Hanne Nielsen — «Til minnet» med verk av Aase Gulbrandsen på Oslo kunstforening — Fotogalleriet med Munem Wasif «Seeds Shall Set Us Free» — Lina Knudsens «Tingenes tilstand» på Royal Flush Gallery — «Pneuma» av Astrid Nondal på Galleri Haaken — Galleri Semmingsen med Helle Kaarem — Reidun Tordhol «Fredens maler» på Galleri Dobloug — «Håndplukket» på KB Contemporary — Seilduken med «Processee» — SKOG åpnet «Nordic Fragments: Exploring the Essence of the North» — KH med «Sleep Locks the Bones – Sound installation» av Maritea Dæhlin — «Then Leap» på RAM — Galleri K «Selected Woodcuts» av Franz Gertsch — «Who is The Artist?» på Buer — Frank Brunner «Horizon» på Kunstverket — Audar Kantun på LNM — Nam pop-up Håkon Bleken — «Primrose Paths» av Christian Tunge på QB — Britta Marakatt-Labba på Nam — Jenny Perlins «Near Space» på ROM — «As long as I remember» på K4 — Peter Opsvik på Standard — Jens Masimovs «Binsjö Spacetime 2022» på Podium — «Daisuke Kosugi: Invisible Touch» på KH — «Weltschmerz 2000» av Helene Duckert på Kunsthall Oslo — «PointCounterPoint» på Oslo Museum — «Hvorfor skal våren vente» med Ragnhild Nes på Kõsk — Galleri Riis med «Atonal» av Kristin Nordhøy — Street Art Norges SHE Art på 8. mars på Vilkan — Andrea Bakketun med «A Guide for The Giant Body» på Centralbanken — ISCA med «Good Luck» av Kristoffer Zeiner — «Fra lys til mørke» på Furuset T av Olav Strømme — Galleri Haaken med Ida Lorentzen — norske grafikere med «Turbulens» — Buer med Per Hess og Kjell Varvin — Tom Kosmo på Kunstverket.

Årets Oslo Open går av stabelen 27. og 28. april.

Tilbake til BO:

I mars har BO avholdt årsmøte, og vi gleder oss over å ønske Nikhil Vettukattil velkommen som nytt medlem av BOs styre. Vi ser også fram til å jobbe sammen med alle de andre fantastiske kunstnere som nå skal ta fatt på nye verv og oppdrag på vegne av BOs medlemmer.

I mars kunne vi også fryde oss over strålende anmeldelse av Amir Asgharnejads utstilling «Daddy’s shoes», ført i pennen av Nora Joung for Kunstkritikk. Utstillingen ble avsluttet av en forrykende Newrosfering på BOs loft, arrangert i samarbeid med Øst Kunst og Oslo Open.

Mot slutten av måneden som kommer skal Oslo Open igjen innta BOs lokaler, som i anledning selve OO-uka skal fungere som midlertidig atelier for et knippe kunstere.

God april!

Søknadsfrister:

  • KORO, prekvalifisering for Tårnkvartalet på Fornebu, 5. april
  • KORO, kunstkonsulentoppdrag for Ringgata byrom i Ålesund, 8. april
  • KORO, 2 kunstkonsulentoppdrag for Trondheim katedralskole, 15. april
  • KORO, kunstkonsulentoppdrag for Verdal videregåendeskole, 15. april
  • Bergesenstiftelsen, 3. mai
  • Fritt ord, 3. mai
  • KORO, kunst til sentrumsbygget på Dyrøy, 31. juli