Støttet av Norsk Kulturråd og Kulturetaten. Åpningstider: Ons - søndag 12 - 16. ​Rådhusgata 19, ​Anatomigården 0158, Oslo

Oppsummert


FEBRUAR

Vi har med alarm registrert at prisene på kunsten til Jeff Koons har falt som en stein det siste året. Hva er det som skjer med verden!?!?!? Han kan jo gå konkoons!!!

Fagprat:

CIMAM advarte om at de er vitne til en sensur av kunstnere og kuratorer som «mangler historisk sidestykke». De pekte på en rekke museer som har «tatt ulike grep for å bringe propalestinske kunstnere og kulturarbeidere til taushet». Samtidig har det engelske kulturrådet oppfordret kunstnere til å unngå «tydelig politiske» ytringer. 

En underskriftskampanje fra det anonyme kollektivet Art Not Genocide Alliance (ANGA) ønsker å utestenge Israel fra årets Veneziabiennale, og peker på utestengelsen av Russland.

Kode må dekke underskuddet på 16 millioner. Lederen i Subjekt gikk i strupen på Petter Snare, og rullet ut avsløringer om kronerullingen. «Da Petter Snare ble Kode-direktør i 2017, kjøpte han seg en leilighet ti minutter unna museet. Den leier han nå ut til Kode, så han kan bo der selv» (22.000 kroner i måneden). Flere ansatte erklærte mistillit og 13 kuratorer skrev i Aftenposten at «vi jobber ved Kodes søsterinstitusjon Nasjonalmuseet. Vi vil ikke sitte og se på at ansatte presses til å ta ansvaret ledelsen har». (Selg alle Picassoene nå!)

Munch er på utkikk etter et PR-byrå som kan bistå ledelsen, ansatte og fagpersoner med «medie- og debattrening» (var det derfor de ikke svarte på vår kritikk i januar?). Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) kalte det en «veldig spesiell bruk av Oslo kommune sine penger». «Munch burde klare å skaffe seg denne kompetansen blant de tolv som jobber i kommunikasjonsavdelingen»

Kulturdirektoratet «ønsker å bygge eigen kompetanse. Men kvifor står då dette forslaget i Kunstnarkår – ei stortingsmelding som skal omhandle kåra til kunstnaren?» skrev NBKs styreleder Geir Egil Bergjord i Billedkunst.

NBK pekte i sitt høringssvar på at 95 prosent av norske kunstnere ikke er tilknyttet et fast galleri.

Forholdene for kunstkritikere er kritisk om dagen, skal vi tro dem selv.

Oppsummerts kunstkritikk-kritikk: Kritikerstakkar 

Kunstkritikk publiserte i forbindelse med sitt 20-årsjubileum en rekke intervjuer og kommentarer om kritikkens rolle i dag. Kvelden til 1. februar arrangerte de paneldebatten «Kunstkritikken etter den kritiske kunsten» på Litteraturhuset, med kritikerne Kristian Vistrup Madsen, Susanne Christensen og Nicholas Norton, moderert av Stian Gabrielsen.

Optimismen er vanskelig å spore i noen av Kunstkritikks innlegg. «Kritikeren skriver i et kravstort rom, hvor (den uinteresserte) leseren har makten», mener Gabrielsen i «Du er et mål». For han gjør «brukerideologiens besettelse med distribusjon og relevans at kunstkritikken mister fotfestet», og foreslår at «hensynet til distribusjon har blitt altoverskyggende for kunsten.»

Danske Susanne Christensens «En punkkritikers bekjennelser» løfter heller ikke stemningen. For henne var «Idéer om autonomi, poetisk flugt til højere filosofiske sfærer og subversiv overskridelse fremherskende i en ikke så fjern fortid.» 

Men ikke nå lenger, må vi anta, for i dag er «hjernerne udmattede af virale kulturkampe som har skabt et klima hvor sindene alt for nemt oversvømmes af angst og impulser. Ubegrundede, spontane udtryk for fjendskab har taget de elegante spidsformuleringers plads og fokus er flyttet fra emnet over på afsenderen.» (Å nei! 😭)

Kollega Kristian Vistrup Madsen minner i «Samtaler med venner» om at «både kvalitet og den offentlige sfære er en slags tabte objekter, indsvøbt i melankoli» 

Svenske Lars-Erik Hjertström Lappalainen, som deltok i debatten med sitt lystig titulerte bidrag «Stockholmssyndrom», skriver at «konstnärer och kritiker accepterar att hunsas av konstvärlden liknar ett Stockholmssyndrom där vi hamnat i en osund beroendeställning till de som kidnappat konsten för sina egna intressen. Så glöm konstvärlden!»

Oppfordringen fører til spørsmålet om hva vi er ment å gjøre, etter at vi har vendt kunstverden ryggen?

Det hadde Madsen svar på under paneldebatten; kunstnere og kritikere kunne få seg en jobb på siden, så de ble frie til å skrive og skape det de ønsket, uten å måtte tenke på penger. Madsens forslag om å hengi seg til den umiddelbare individuelle friheten man kan oppnå som en lykkelig amatør, argumenterer i realiteten for at kunstnere gjør kunst til hobby.

Forslaget ligner i sin tilsynelatende naivitet på det til Klassekampens kunstkritiker Andreas Breivik i januar — at norske kunstnerstipend burde deles ut via et søknadslotteri.

Glem kunstverden! Bli amatør! Er vi ment å forholde oss til uttalelsene som ektefølte, eller faux naïf? Er det provokasjon eller cop-out? Vil de oppnå eksponering eller lols? Har denne malaise blitt, som man sier, en greie? 

Det er nesten en lettelse å komme til Nicholas Nortons nådeløse konklusjon i «Kritikkens egentlige krise». Han mener kunstkritikere, med sitt «kollektive fraværet av pågangsmot og konfrontasjonsvilje», får den marginale rollen i offentligheten de fortjener. Norton peker mot litteraturkritikken, som han mener er mer argumentativ og derfor setter i gang relevante debatter som engasjerer bredt.

Men paneldebatten gjorde det tydelig at skepsisen til kravet om relevans, og verdien av å engasjere bredt, stakk dypt.

Den premature tittelen «Etter den kritiske kunsten» tok utgangspunkt i Madsens tekst. Premisset er at kunstfeltet i perioden rundt 2016 til 2020, var fullt av kunstverk med uttalt innhold og klare intensjoner, som tangerte mot politisk aktivisme (Metoo, BLM, woke kulturkrig, postkolonial teori osv) mens en ny strømning i kunsten de siste årene, en «kunstnerisk kunst», er tømt for dette uttalte innholdet og tangerer mot det dekorative. Han siterer en venn som påstår at «en woke fodnote i et værk på nuværende tidspunkt» er «lige så tacky, som at male delfiner i måneskin eller din kæreste i en sommerkjole.» 

Det er overraskende lite motstand mot dette premisset på Litteraturhuset. Et knippe malere ble presentert som eksempler på skiftet, og det spekulative ved å bruke et spesifikt medium til å definere en overbærende tendens i kunstfeltet, blir hengende i luften. 

Er det ikke motsatt? At den kritiske kunsten, i disse krigerske tider, har godt av å løftes?

Det skulle bare mangle at kritikere skriver om hvordan pølsa blir laget, og hva de synes om smaken. Men ikke hør på kritikere som ber deg glemme pølsa, og spise noe annet, mens de selv mauler i vei.

Hannan Benannmars soloutstilling imponerte Kunstkritikks redaktør Mariann Enge.

Annen kritikk:

«Her er det politiske altså i høyeste grad personlig, for ikke å si eksistensielt» skrev Mariann Enge om Hanan Benammars «The soil is fertile but for a distant seed» på Bomuldsfabriken Kunsthall. 

Uvanlig for norske soloutstillinger kastet e-flux seg på med en kritikk av Benammars utstilling av Natasha Marie Llorens. «Here lie awareness, insight, and knowledge, the victims of a war on critical culture raging in Norway (…) a war that would bury aesthetic situations capable of engendering difficult conversations».

Andreas «Lottoball» Breivik mente på sin side at «Det er et åpent spørsmål om kunstnere er tjent med å svare sine kritikere. Marmorsteinen har et snev av komisk harselas, men i tillegg virker den hevngjerrig».

Vibeke Tanberg var å se på OSL Contemporary. «Med den frodige blandingen av mytologi, politikk og identitetsspørsmål Tandberg denne gang har satt i scene, burde hun og lassoen hennes kunne fange nye fans», mente Kåre Bulie.

BOs utstilling med Amir Asgharnejad ble anmeldt av Alma Holtvedt i Aftenposten. «Det er som om han har utviklet en egen barndommens mytologi, bestående av faren, familiens traumer, villsvin, «Dassekampen», joggesko, kommunisme og onani.»

Ahmed Umar, som viste sin første soloutstilling på BO i 2019, er valgt ut til hovedutstillingen til den kommende Veneziabiennalen.

Raskt oppsummert:

  • Utvalget i kulturrådet er gjort og listen finner du her

  • OSL Contemporary informerte om at Ahmed Umar skal delta på den 60. utgaven av Veneziabiennalen. Klassekampen kan sies å ha dratt dekningen noe langt med «Ahmed Umar kan bli sett av paven». Leser man videre får man høre at «Guds stedfortreder» kun skal se Holy See-paviljongen, men at «en halvtimes ferjetur bør ikke hindre paven i få med seg Umars triumf.» (Så nyheten er riktignok «kan» bli sett av paven. Gøy å finne på artige scenarioer Klassekampen!)

  • Håkon Bleken peiser på med utstillinger

  • NRK serien Kunstnerliv er på sesong 3

  • NRK dro på med en lang sak om arven etter Frans Widerberg av Marit Sirum Eikre

  • «Både Kode-museets juveler og Erling Kagges navngjetne kunstsamling får strekt på seg under Marta Kuzmas grep» skrev Kjetil Røed (kostet utstillingen 16 millioner?)

  • Det var før jul at et enstemmig bystyre vedtok at det samiske stedsnavnet på Oslo skal være Oslove

  • Sara Hegna Hammer skrev om bråk rundt Bodø 2024: «Den som bekymrer seg for at samisk kultur er i ferd med å overskygge den nordnorske kulturen, kan trolig slappe av»

  • «Det er avgjort bak lukkede dører; museumsbygningen De Samiske Samlinger skal rives» skrev Irene Snarby i Nordnorsk debatt

  • «KOROs språkplan er i tråd med en økende oppmerksomhet på den samiske kulturens vilkår fra offentlig hold», skrev Kunstkritikk om KOROs plan for bruk av samisk

  • For å forhindre hvitvasking og terrorfinansiering, behandles et nytt lovforslag om strengere føringer på kjøp og salg av kunst. Kunstavisens Tiril Flom fortalte at «Departementet anslår at utvidelsen vil gjelde i underkant av 50 aktører i førstehåndsmarkedet i Norge. Til sammenligning er det registrert 27 aktører på Island, 65 i Finland og 155 i Sverige. I Danmark er det estimert 1800 enheter innenfor sektoren kunsthandlere og gallerier»

  • Galleri Grotten stilte ut originalarbeider av Emanuel Vigeland som aldri tidligere har vært vist. Inntektene gikk til restaurering av mausoleet, som forfaller i faretruende fart

  • Shareef Sarhan holdt foredrag på Fotogalleriet. Han er del av et kunstnerkollektiv og samtidskunstsenter i Gaza, «Shababeek for Contemporary Art»

  • «Kunstnerorganisasjonene tar det litt for gitt at det er politisk støtte og støtte i befolkningen til å bruke en halv milliard på stipender. Og det kan man jo egentlig ikke ta for gitt» sa Torstein Tvedt Solberg (Ap) etter forfatterdebatten. (Solberg følte behovet for å uprovosert advare om dette i et intervju om representasjonsrett. Summen for alle stipend er ca like høy som det en norsk familie bruker i året — hvis den familien er kongefamilien)

  • Tidligere Nerdrum elev Frøydis Aarseth har fått maleriet «The Shelter» sendt opp i et ubemanned månelandingsfartøy, «Odysseus», på en Falcon 9 SpaceX-rakett. «Jeg er en av de første kvinnelige kunstnerne som blir representert i verdensrommet, noe som er på tide». Totalt er det kunstverk fra over 30.000 kunstnere som sendes til månen på et minnekort, som del av «The Lunar Codex» av fysiker Samuel Peralta.  (Vi får håpe de andre ikke er 29.999 menn!)

  • «Nei, Christensen er ikke en navlebeskuende redaktør. Kanskje har hun vært for lite opptatt av navlen i akkurat denne utgaven, hvor vi finner hele to tekster om Documenta 15-saken i Tyskland.» skrev Thula Kopreitan i Kunstavisen om Norsk Kunstårbok 2023 og redaktør Susanne Christensen

  • «Neste gang en aktivist roper at mennesker er viktigere enn kunst, husk at Taliban sier det samme» var Joakim Lund i Aftenposten overdrevne sammenligning med klimaaktivistene som kastet suppe på Mona Lisa (Lund vet ikke at skuddsikkert plexiglass tåler varm suppe!)

  • Oslo Kunstforening lanserte en samtaleserie ledet av Lotte Konow Lund, med Kunstpodden, der første samtale var med Bente Sætrang

  • Else-Brit Kroneberg ble ny leder for Kunstsilos kunstsamlinger

  • Finn Graff og andre avistegnere om KI i Klassekampen. VG, Dagbladet og Aftenposten har åpnet for bruk av KI-illustrasjoner, mens Morgenbladet oppfordrer til ­totalavhold

  • «Jeg er ikke noe oppskriftsmenneske. Jeg finner heller på ting», kunne Farmen-kjendis Unni Askeland informere

  • China Daily skrev om at 2024 er China-France Year of Culture and Tourism , og Xi & Macron (aka X-Mac) håper på tettere bånd

  • NRK rapporterte om Johanna Martinsen Brygfjeld (29) avduket en tegning av Putin hun har jobbet med i over syv måneder på Instagram, «The Dicktator», bestående av «minst 40.000 bitte små peniser». Mona Pahle Bjerke mente at «Dette er litt flatt, banalt. Det er ikke en tilstedeværelse av en kunstnerisk hånd.» (Vi synes Bjerke er surmaga. Vi foreslår norsk undertittel: Sprutin!)

  • Kunstner Nora Adwan har startet underskriftskampanje med krav om at norske myndigheter skal gi hjelp til Gaza fra lufta

Pussy Riot protesterte utenfor den russiske ambassaden i Berlin etter nyheten om Alexei Navalnys død.

Langlesning:

Masha Alekhina fra Pussy Riot skrev kronikk i The Guardian. «Alexei Navalny was one of the first to come out in support of Pussy Riot after our arrest in 2012. His birthday congratulations telegram arrived at my prison faster than anyone else’s.»

Det nye bilaget av e-flux er dedikert til universet og kurateringen av Shanghai Biennalen «Cosmos Cinema». Ben Eastham åpner med «My own feeling remains that, as Paul Éluard is supposed to have said, ‘There is another world, but it is this one’.»

En vrien sak om hvordan aperiodiske mønsterkonstruksjoner kan brukes til å rette opp feil i kvantedatamaskiner, hvis du liker å bryne deg på setninger som «The two infinite patterns are qualitatively different, yet still locally indistinguishable.» og «the hat tile was something mathematicians have been seeking for more than five decades: a single tile whose copies can fill the entire plane, but only in patterns that don’t consist of a repeating block of tiles.»

Et nettarkiv over verk av Otto Dix er tilgjengeliggjort.

I utstillingen «Prijenos (Overføring)» presenterer Damir Avdagić fortellinger fra tre familier som kom til Norge som følge av borgerkrigen i det tidligere Jugoslavia på 1990-tallet.

I Oslo:

Pachinko presenterte «Stanley Brouwn & Rasmus Sørnes Joined The Guild of the Viking Klokkers» — «Råtne tenner og babyblå tårer» på galleri Duer — Christian Houge på galleri Buer — «True Economy» av Jasper Siverts på K4 — Galleri ­Sagene kunstsmie med Camilla Dahls «Praksis» — «Loon» på ISCA av Lena Baadsvik Ørmen — Kim Henning Andreassen på Hulias med «Dom av vane» — UKS Damir Avdagić «Prijenos (Overføring)» — Josefin Gäfvert «Ursprungsformer» på Soft — Camilla Luihn: Botaniske observasjoner på RAM — Nams Pop-up «Med hjerte for Nord-Norge: Kaare Espolin Johnson» — Fotografiens Hus med Iselin Kristiansens «Sexarbeidere er mennesker (for faen!)» — QB med «Material Movements» med Ditte Ejlerskov, Ali Gallefoss og Irene Nordli — Kunstnerforbundet med Gunn Harbitz, Damien Ajavon, Linn-Mari Staalnacke og Marius Mathisrud — STANDARD (OSLO) med Mari Slaattelids  «Fakta om kvelden» — Sofie Berntsens «Landskap fra Hadeland»ved OSL Contemporary — Golsa med «Day and night» av Yves Scherer — «The Matrix of Power» ved Nitja — Galleri Briskeby «Grotesque Part II» med Emil Finnerud — «Fifty Shades of Black» på Henie Onstad (fifty shades of why til den tittelen!) — Vigelandmuseet hadde Anne-Karin Furunes «På besøk» — Denise ­Ferreira da Silva og ­Arjuna ­Neuman «Corpus Infinitum» på Munch.

BO åpner loftet for medlemmer og andre søndag 3. mars.

Tilbake til BO:

I februar hadde vi fornøyelsen av å åpne Amir Asgharnejads hittil største soloutstilling Daddy’s Shoes. Utstillingen har vært bemerkelsesverdig godt besøkt, og Amir har blitt intervjuet av Natt og Dag samt fått anmeldelse i Aftenposten. Vi applauderer!

Søndag 3. mars fra kl. 13:00 ønsker BO medlemmer og andre velkommen til å møtes på vårt loft i Rådshusgata 19. Formålet med arrangementet er å invitere til et uformelt møte hvor vi kan dele sorg og finne trøst i hverandre i lys av det pågående folkemordet på Gaza. Det blir servering av kaffe, te og kake.

Lørdag den 23. mars, som for øvrig er siste visningsdag i Amirs utstilling, ønsker vi sammen med Oslo Open og Øst Kunst velkommen til persisk nyttårsfeiring. Det blir musikk, dans, mat og mer!

God Newros!

Søknadsfrister:

  • Kunstkonsulent eller duo til KORO-prosjekt i Ålesund, 3. mars
  • Prosjektstøtte til kunstnere i etableringsfasen, Kulturrådet, 5. mars
  • Prosjektstøtte visuell kunst – kunstere, Kulturrådet, 5. mars
  • Prosjektstøtte visuell kunst – visningssteder, Kulturrådet, 5. mars
  • Kunstfaglige publikasjoner og manusutvikling, Kulturrådet, 5. mars
  • Kunstfaglig konsulent til Rykkinnhallen, KORO, 6. mars
  • Kuratoroppdrag: Bergen tinghus, KORO, 12. mars
  • Kunstkonsulent til Ibsenbiblioteket i Skien, KORO, 15. mars
  • Prosjekt springbrett for unge kuratorer, Kistefos, 31. mars