Støttet av Norsk Kulturråd og Kulturetaten. Åpningstider: Ons - søndag 12 - 16. ​Rådhusgata 19, ​Anatomigården 0158, Oslo

Nednotert


APRIL

Som M2M er vi klare for comeback. Velkommen til Nednotert!

Kjære medlem,

En relativt hendelsesrik april måned har kommet og gått, og BO sender dere her en oppdatering om det fagpolitiske arbeidet som er gjort, pågår – og gjenstår.

Fagprat

Oslo kommune utlyste 35 subsidierte atelier i april. Dette er gledelig, men ikke tilstrekkelig. Vi fortsetter arbeidet for flere subsidierte atelier i byen med den høyeste kunstnertettheten i Norge.

Rådhusforvaltningen utlyste sine praktatelier i Oslo rådhus med frist i april, på en måte som førte til at muligheten gikk mange hus forbi. Dette er lokaler som var tiltenkt som nettopp atelier, av byggets arkitekter. Da burde man kunne forvente at forvaltningen av denne kulturskatten nettopp forvalter dette på aller beste måte. BO har spurt Rådhusforvaltningen om innsyn i utlysningsstrategiene deres.

Etter et innledende møte med Kulturetaten, ble det bestilt innspill fra BO, NK Oslo og UKS om arealsikring for atelier i Oslo. Innspillene er sendt etter en givende og lærerik kommunikasjonsprosess fagorganisasjonene imellom. BO holder dere oppdatert om utviklingen.

Dagsavisa Klassekampen har fått øynene opp og blod på tann for den prekære ateliersituasjonen i Oslo. De trykket oppslag 25.28., og 29. april med intervjuer med billedkunstnere i Oslo, BO, og UKS. Den 30. april trykket de dessuten BOs svar til kulturbyråd Anita Leirvik North i form av et debattinnlegg.

25. april konstituerte BOs styre Yamile Calderón som nestleder. Vi konstituerte også kunstnerisk råd, som juryerer utstillingsprogrammet vårt. Vi gleder oss til mer fagpolitisk arbeid og flere flotte utstillinger!

Kristiansands store sønn, Trond Hugo Haugen, er klar for å kaste nye loss.

Lokalnyheter

Det flotte og svært populære formidlingstiltaket Oslo Art Weekend, som har beriket byen siden 2016 måtte avlyse i år, grunnet manglende midler. Utover å være en motor for at kunst når publikum, og at publikum når kunsten, har Oslo Art Weekend bidratt til at kunstnere i Oslo settes i kontakt med internasjonale aktører. Daglig leder Karen Rosness, peker på at det er ukultur å arrangere noe uten midler til å gjøre det ordentlig. Det er vi enige i: folk skal ha betalt for arbeidet sitt. Initiativet mottar driftsstøtte av Oslo kommune, men støtte fra Kulturrådet uteble i denne omgang. Synd (og skam)!

Oslokunstneren Matias Faldbakken skal ivareta vår felles sorg over 22. juli 2011. Dette ved å sette seg i bås med Pablo Picasso, etter at førstnevnte vant KOROs utlysning for et minnemonument i regjeringskvartalet i Oslo.

Den Oslobaserte kunstneren Tori Wrånes representerer Norge ved neste Veneziabiennale. Vi gratulerer!

Kristin Danielsen og Jonas Ekeberg, henholdsvis direktør og fagansvarlig for visuell kunst i Kulturdirektoratet, går videre til nye oppgaver. Danielsen inntrer i september som direktør i Nordisk Kulturfond. «I en verden preget av geopolitisk uro og økende polarisering er kultursamarbeid på tvers av grenser viktigere enn noen gang», sier Danielsen i en pressemelding. Ekeberg vil i august ta over som direktør for Norske Kunstforeninger etter Susanne Svenseid. «Kunstforeningene er grasrota i norsk kunstformidling», sier den avtroppende fagansvarlige for visuell kunst.

Rapporten Oslo Open har bestilt av Fafo om tilgjengelighet og universell tilgang i byens atelier, ble lansert 24. april. Informativ (dog noe sørgelig) lektyre, og et interessant event med presentasjoner og panelsamtale.

Trond Hugo Haugen er ny styreleder i det nordiske kunsttidsskriftet Kunstkritikk. Haugen syns én av kritikkens viktigste oppgaver er å sitte «urolig i båten». Vi tar en fyr født i en stolt sjørøverby på ordet og sier: Hiv og hoi!

RIP Pave Frans. Vi krysser fingrene for nok en kunstglad og solidarisk pave!

URIX

Pave Frans døde 21. april, på selveste andre påskedag. Dagen i forveien maktet han likevel å hoste opp et solidaritetsbudskap for Palestina. Den argentinske jesuitten var forøvrig den første paven som besøkte Veneziabiennalen, og vatikanets paviljong i et kvinnefengsel. «Verden behøver kunstnere», sa kirkeoverhodet da. Videre uttalte pave Frans at han «håpet av hele sitt hjerte at samtidskunsten kan åpne øynene våre» og at feltet kan «hjelpe med å takle rasisme, xenofobi, økologisk ubalanse, motforestillinger mot fattige, og urettferdighet».

President Donald Trump ønsker å «dramatisk» endre ett av den unge nasjonen USAs kronjuveler, The Smithsonian Institution. Hva dette vil innebære for Smithsonian som ikke bare huser en samling, men også er en viktig forskningsinstitusjon, er uvisst. Imidlertid er det fire kongressmedlemmer fra det demokratiske partiet som «frykter for institusjonens framtid» som bærer dette spørsmålet fram mot landets visepresident. Dersom BO mot formodning skulle kontaktes for kommentar, er holdningen så langt: «dette høres ikke spesielt lurt ut».

Om berøringsangst i utformingen av minnemonumenter (host), kan man lese Frans Josef Peterssons kommentar i anledning avdukningen av Ann-Sofi Sidén og Mats Fahlanders minnemonument etter angrepet i Drottninggatan i Stockholm i 2017.

I Tyskland er den neokonservative journalisten og pressemannen Wolfram Weimer utnevnt som ny kulturminister. Kritikerne frykter ikke bare Weimers manglende kunstfaglige kompetanse, men også hva hans politiske holdninger vil kunne innebære for feltet.

Moderna Muséet i Stockholm bestemte seg først for å sensurere Luis Buñuels kanoniserte åpningsscene i «Den andalusiske hund» (1929). Dette fordi kurator Lena Essling ved museet fant scenen «veldig hard». Imidlertid ombestemte museet seg kjapt etter å ha fått et aldri så lite korrigerende rapp med spanskrøret, og de husket på at censur är en dålig sak.

Norsk eller ei, AK Dolven leverer til perfeksjon på NAM, i følge NRKs Mona Pahle Bjerke.

Kritikk

Superlativene sitter løst i ermet hos det norske kritikerkorpset i møte med AK Dolvens soloutstilling på NAM. Mona Pahle Bjerke ruller terningkast seks, og kommer med en personlig digresjon rundt hvordan Dolvens kunstnerskap i sin tid var: «en av de viktigste årsakene til at jeg som ung kunsthistorie­student, kort tid etter årtusen­skiftet, valgte bort middelalder­studiene til fordel for samtids­kunsten».

På NAM har også den kunsthistoriske utstillingen Gothic Modern vekket begeistring. Klassekampens Kåre Bulie mener utstillingens uklare definisjon av det «gotiske» bidrar til en «produktiv uorden», og at «[d]en introspektive og ikke sjelden mystiske moderniteten prosjektet argumenterer for, er fascinerende og taler åpenbart til dagens verdenssituasjon».

I Trondheim lot Kunstkritikks Tommy Olsson funderte rundt både Hannah Ryggen-triennalens hovedutstilling MATER og en av dens satelitter, Damien Ajavons soloutstilling på Trøndelag senter for samtidskunst. Han konkluderer med at årets triennale: «muligens er den mest fokuserte og konsekvente utgaven så langt».

Nina Strand skriver om Amber Ambletts My Fathers Left på Atelier Nord for Kunstavisen. Utstillingen trekker, i følge Strand, paralleller mellom kunstnerens personlige historie og universelle erfaringer av hverdagsrasisme og kolonialisme: «(…) alt dette er fortellinger vi kjenner godt fra før, men som vi åpenbart trenger å høre igjen».

Maragreta Bergman viser utstillingen OCH…INTE på BO frem til 6. juni.

På BO

BO avsluttet april med å åpne Margareta Bergmans OCH…INTE. Utstillingen insisterer på kunstens egenverdi, tvilen og ambivalensen som nettopp kunsten åpner for.

Med mai i vente forbereder vi oss også på å være medarrangør for den fjerde utgaven av Tehran Summit – en foredragsrekke med internasjonale aktører som vil finne sted 19. til 26. mai mellom Oslo og Tehran. Årets utgave konsentrerer seg om deterritorialisering og nomadisme i forhold til jorden og dens geografiske koordinater. Blant foredragsholderne er Reza Negarestani, Raqs Media Collective, Hito Steyrerl, og Dora Garcia. Mer informasjon kommer!

God vår, alle som én!

Søknadsfrister

  • Prosjekttilskudd, Fritt Ord, 5. mai
  • Aspirantordningen, Kulturrådet, 6mai
  • Forsøksordning for aspiranter med funksjonsnedsettelser, Kulturrådet, 6. mai
  • Kunstkonsulent, Stovner skole, Kulturetaten/KORO, 6. mai
  • Nytt kunstverk til Kulturrådets ærespris, Kulturrådet/KORO, 7. mai
  • Kulturkonsulent til Sten-Tærud skole, Lillestrøm kommune/KORO, 15. mai