Støttet av Norsk Kulturråd og Kulturetaten. Åpningstider: Ons - søndag 12 - 16. ​Rådhusgata 19, ​Anatomigården 0158, Oslo

Oppsummert

BO oppsummerer det som ble skrevet og sagt om kunst i november

November står for hell, og det er på tide å kjøpe inn julegaver – eller kanskje bare lage de selv? Vårt julegavetips: smil litt ekstra til galleristen og ikke vær så vanskelig.

 

BO har fått tannlegeordning for alle medlemmer. Det famøse gollumsmilet går (omsider) av moten.

Tilbake i virkeligheten:

Billedkunstnerne i Oslo har en gledelig nyhet: Fra 2023 får alle medlemmer full tannlegesjekk til 690 kr og 15% på alle ikke-kosmetiske behandlinger hos Smil tannlegesenter. Les mer her.

Kampen om kulturbudsjettet fortsetter, og NBK, Norske Kunsthåndverkere og Forbundet Frie Fotografer har publisert en appell til kulturministeren om å bevare Vederlagsavtalen.

Åsmund Thorkildsen delte sin bekymring for at kuratorens makt blir utfordret av kunstmuseenes markeds- og formidlingsavdelinger. Det kan føre til lite utfordrende utstillinger som «konsumeres intravenøst». «Kunsten har vært brukt instrumentelt i Norge i flere tiår allerede» svarte kurator ved Nasjonalmuseet Geir Haraldseth. Det betyr ikke, utdyper Haraldseth, at hvis målgruppa «vil ha loff med sirup, så får de loff med sirup». (Men var disse formuleringene innom markeds- og formidlingsavdelingen?)

Fra glemmeboka: The Reverse of a Framed Painting, 1670, av Cornelius Norbertus Gjisbrechts

 
Kritikk:
  • Global oppvarming og trusler mot fuglelivet er grunnklang i franske Laure Prouvost utstilling på Nasjonalmuseet. Hun var først ut i serien The Fredriksen Commissions. Kontroversen rundt museets sponsoravtale med familien til en notorisk olje og shippingmagnat var noe Prouvost ikke hadde blitt informert om før etter utstillingen var igangsatt. Samarbeidet ga Lars Elton i Dagsavisen en «bismak». Kritiker Nicholas Norton konstaterte at utstillingen fremsto «som en parodi på institusjonens manglende evne til å se seg selv utenfra» og pekte på at når få kritikere tar tak i de etiske problemene rundt samarbeidet, «smaker det av berøringsangst» (Nam?)

  • Nasjonalmuseet-aktuelle Grayson Perry derimot, er «formidlingsvillig så det renner over i kantene», skal vi tro kritiker Arve Rød

  • Ina Blom skriver om Pierre Huyghes verk til Kistefos i Artforum (og vi får fort høre om en litt artig type som heter Deleuze)

  • William Heimdal, Odd Nerdrum og Vebjørn Sand kan feire med en ekstra runde croquis at figurativ kunst for alvor melder sin renessanse, om vi skal tro Harper’s Bazaars kunstdekning; maleren Anna Weyant sin utstilling på Gagosian — inspirert av den nederlandske gullalderen og Botticelli — «tar kunstmarkedet med storm», visstnok

Klimaaktivistene har kommet til Norge. Først forsøkte de å lime seg fast til Munch, dagen derpå kastet de maling på Monolitten.

 
Raskt oppsummert:
  • «Jeg skriker når folk dør» ble det ropt når klimaaktivistenes pågående vandalisme av kunstverk kom til Norge. Forsøket på å lime seg fast til Nasjonalmuseets Skrik mislyktes og tre kvinner fra Danmark, Finland og Tyskland ble pågrepet (1 poeng til Nasjonalmuseet, 0 til klima). Noen dager senere ble Monolitten angrepet.

  • «Jeg sier Munch med u. Jeg synes det er dumt når folk sier navnet mitt og sier “Monch”. Eller burde jeg synes det er domt?» slik avsluttet en slektning av Edvard Munch debatten om navneuttalen. Men hva med uttalen Edvard Runch?

  • NRK melder at rettssaken mot svindleren «Werner Jensen» er i gang. Han er tiltalt for forsøk på flere grove bedragerier, flere simple bedragerier (maleriene hans?) og underslag

  • The Tenthaus collective skal kuratere 12. utgave av MOMENTUM. De tenker på drivved og samler seg sammen frem til åpning i juni

  • Urinalet i Stensparken, tidligere treffsted for homofile, har fått nytt liv som lysinstallasjon av kunstner Per Barclay

  • Per Kristian Nygård vant Sparebanken Sør Kunstnerpris 2022

  • Herr kunstmaler Amir Asgharnejad brynte seg på Arne Ekeland i NRKs kunstnerliv

  • Kulturrådet har avholdt årskonferanse. Dette året under tittlen Språk er makt

  • Som del av skeivt kulturår arrangerte OsloMet seminar om ikonet Kewpie fra Sør Afrika, mens Damien Ajavon innledet Nasjonalmuseets prosjekt Skeiv islamsk kunst. Grace Tabea Tenga rapporterer for Kunstkritikk fra begge

  • KODE ble anklaget for å sitte på en luguber samling av kinesisk kulturarv

  • The Guardian avslørte at flere store museer har hengt et maleri av Mondrian opp ned i 75 år. Verre nyheter for Mondrian-fans har vi ikke hørt siden kunstneren Jubal Brown spiste blå gele og spydde på et Mondrian maleri på MoMA i 1996. Han gjorde det dessverre ikke for å sette fokus på klima:-(

  • Et nytt essay i e-flux undersøker kolonialismen gjennom de mange mislykkede filmversjonene av H. G. Wells bok The Island of Dr. Moreau(1896)

  • Redaksjonen i Subjekt irriterer seg over de «som kommer med grove anklager uten å ville stille til debatt». Det er så klart føljetongen rundt Prosjekt Sløseri det er snakk om

  • Den ukrainskfødte kunstneren Lesia Vasylchenko tok en prat med Kunstkritikk

  • Banksy var i Ukraina

Håkon Bleken har på sine eldre dager begynt å meditere over Dantes inferno.

 
På rappen:

Iver Jåks tegninger var å oppleve på Tegnerforbundet, Jenny Bringaker, Jan Freuchen og Runa Vethal Stølen her vært å se på Kunstnerforbundet, Munchmuseet viste Camille Henrot, Piya Wanthiang og Brendan Fernandes, mens Christoffer Nielsen tok gamle Munch i bruk. Håkon Bleken mediterte over Dante på Brandstrup, Victoria Verseau står ut året på Fotogalleriet, Van Etten presenterte Håvard Kranstad, og K4 rullet film av Simona Barbera og Ronny Faber Dahl. Vanessa Baird var på Frieze med OSL Contemporary, Tiril Hasselknippe lekte på Nitja, Lyon Biennalen er tilbake, og Paris Photo åpnet dørene.

Hele Norges Snøhetta har tegnet kunstbunker for den russiske oligarken Dmitry Rybolovlev.

 
I mellomtiden:

Kunstsamler, oligark, James Bond-skurk? Den russiske forretningsmannen Dmitry Rybolovlev kjøpte øya Skorpios, hyret inn snipere, og bygget kunst-bunker designet av Snøhetta. Det er betenkelig at milliardærer kjøper luksus-bunkere som aldri før. Spørsmålet er bare om de kan stole påsikkerhetsvaktene?

Tilbake til BO:

Over 50 medlemmer leverte mislykkede verk til utstillingen Mistakes Were Made: Members Galore, som vises sammen med Eva Berges Lys til og med søndag 4. desember. 

God desember!

 
Søknadsfrister:
  • Oslo Open 1. desember
  • Frist for åpen prekvalifisering for kunstverk til Oslo byjubileum 2024 2. desember
  • Kunstnerassistentordningen, Kulturrådet 2. desember
  • Prosjektstøtte til kunstnere i etableringsfasen, Kulturrådet 2. desember
  • Prosjektstøtte Visuell kunst, Kulturrådet 2. desember
  • Fritt ord 6. januar
  • NBKs landsmøte avholdes annethvert år, og det er mulig for medlemmer å sende inn saker til BOs Årsmøte 2023 til post@billedkunstnerneioslo.no frem til 10. januar