Gjennom sin kunstnergjerning dyrker Monica Winther det undertrykte – det som ikke skal pirkes i, som man ikke skal gjøre, som man ikke bør eller tør si. Ekspressivt arter dette seg både vakkert og vemmelig, påståelig og upåståelig. Med dette som ankerpunkt har hun fylt BOs lokaler med en overveldende malerisk installasjon ispedd skulptur, fotografi, tekstil og performance som samlet er dedikert til kunstnerens mor, Svanhild Winther, som gikk bort under arbeidet med utstillingen.
Livet og døden er siste kapittel i Winthers langvarige kunstneriske bearbeidelse av egen oppvekst. Vi møtes av en kjærlighetserklæring og konfrontasjon med en mor som prøvde så godt hun kunne, men som ikke hadde hellet eller forutsetningene på sin side. Winther slipper oss tett innpå sin egen barndom preget av morens pillemisbruk som frarøvet både henne og broren store deler av moren deres. Samtidig som hun også innimellom dette dysfunksjonelle maler fram vakre pusterom fylt av kjærlighet.
Utstillingen på BO formidler en personlig historie, men handler vel så mye om reelle klasseforskjeller og skjebner, flaks og uflaks. Gjennom å invitere publikum inn i sitt eget univers og kaos, konfronterer Winther oss med ustabile som styrer vår individuelle og kollektive eksistens.
Monica Winther (f. 1976) er utdannet billedkunstner ved KMD ved Universitetet i Bergen (tidligere Kunstakademiet i Bergen) og er utdannet gartner fra VEA, Norges grønne fagskole. Hennes interdisiplinære praksis omfatter blant annet installasjon, video, performance, skulptur, tegning og maleri. Winther har presentert arbeider og holdt performance på blant annet Stenersenmuseet, Tafkag, Henie Onstad kunstsenter, Nasjonalteateret, Monkey Town New York, LNM, Astrup Fearnley-museet, LIAF – Lofoten internasjonale kunstfestival og Preus museum.