Record of a Sneeze dveler et sted som rommer både tilstedeværelse og fravær. Materialisert gjennom en stedsspesifikk installasjon mellom to rom, i samhandling med vinduene til BO, huser verket nødvendig usikkerhet, tvil og refleksjoner rundt personlige erfaringer med sosial fobi, og inviterer et hallusinerende publikum inn i rommet som faste gjester.
Utstillingens tittel er hentet fra Willam Dickinsons sort-hvitt film fra 1894, som regnes som den første opphavsrettslige filmen. Fred Ott fanges midt i et nys etter å ha tatt en prell, i det som uten hensikt ble et historisk dokument. I det ubevoktede øyeblikket, som gjelder for alle nys, blir han fanget i en tilbakeholdt forherligelse, et bilde tilgjengelig for gransking også 131 år senere.
Record of a Sneeze interagerer både med ideen om filmens tilfeldige herlighet og den ukontrollerbare kraften i et nys, voldelig, øyeblikkelig og nesten umulig å undertrykke. En impuls som forsvinner før den får manifestert seg fullt ut. Forestill deg et imaginært nys som setter et punkt i tidslinjen.
TAKK TIL
Utstillingen er realisert med generøs støtter fra Den Hielmstierne-Rosencroneske Stiftelse og Grosserer L. F. Foghts Fond.
David Noro (f. 1993, DK/ITA) er en kunstner basert mellom Oslo og København. Han har studert billedkunst ved Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam(2014-2018), og er for øyeblikket avgangselev ved Kunstakademiet ved KHiO i Oslo (2023-2025).
Noro er en maler som også jobber med kollasje, tegning, tekstil og skulptur. Basert på personlige arkiv av ord, tekster, sanger og samtaler, omstrukturerer Noro fragmenter fra hverdagen for å oversette dem til komposisjoner hvor spor av det narrative oppstår og forløses gjennom merkedannelse og materielle undersøkelser.